Кафедра радіотехнологій інформаційно-комунікаційних систем

Мова:

Академічна доброчесність

АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Нормативно правова база

Положення про академічну доброчесність в ХНУРЕ

Положення про організацію освітнього процесу в ХНУРЕ

Положення про протидію академічному плагіату

Рекомендації Міністерства освіти і науки

Рекомендації Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти

Система забезпечення якості освітньої діяльності

Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил провадження академічної діяльності, які є обов’язковими для всіх учасників освітнього процесу Університету та спрямовані на забезпечення довіри до результатів навчання, досліджень та творчості. Основні права та обов’язки всіх учасників освітнього процесу, відповідальність за порушення академічної доброчесності визначаються Положенням про академічну доброчесність у Харківському національному університеті радіоелектроніки та Положенням про протидію академічному плагіату у Харківському національному університеті радіоелектроніки. Академічна доброчесність ґрунтується на принципах:

− чесності, яка є фундаментом академічної доброчесності та передбачає виконання завдань самостійно, без використання заборонених джерел, обману чи підробок, дотримання правил під час навчання, складання іспитів, підготовки робіт і досліджень; 

− справедливості, яка передбачає рівне ставлення до всіх учасників освітнього процесу, об’єктивне оцінювання знань здобувачів вищої освіти, повага прав інших; 

− прозорості, що забезпечує зрозумілість і відкритість усіх процедур, пов’язаних із освітнім процесом та оцінюванням, формування чітких критеріїв оцінювання, вимог до завдань і правил складання іспитів; 

− відповідальності, оскільки кожен учасник освітнього процесу несе відповідальність за свої дії та їх наслідки. Відповідальності здобувачів вищої освіти за своє навчання, дотримання встановлених строків і виконання завдань відповідно до вимог, а викладачі, відповідальні за об’єктивність оцінювання, своєчасне надання зворотного зв’язку та дотримання етичних норм; 

− довірі між викладачами, здобувачами вищої освіти та адміністрацією, що є важливим елементом академічного середовища та формується через послідовність у дотриманні етичних норм, справедливе оцінювання та відкриту комунікацію; 

− дотримання прав інтелектуальної власності; 

− самостійності виконання завдань без сторонньої допомоги.

Дотримання цих принципів сприяє розвитку культури якості та доброчесності в освітньому середовищі. Основними порушеннями академічної доброчесності є:

 − академічний плагіат; 

– оприлюднення (частково або повністю) наукових результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження та/або відтворення (частково або повністю) опублікованих академічних творів інших авторів без зазначення авторства; 

− недобросовісне використання результатів власної освітньої, наукової, творчої мистецької діяльності – повторне відтворення раніше опублікованих власних результатів дослідження як нових з метою досягнення кількісних показників; 

− академічна фабрикація;

– вигадування даних чи фактів, що використовуються в академічній діяльності; − академічна фальсифікація; 

– свідома зміна чи модифікація вже наявних даних, що стосуються академічної діяльності; − присвоєння авторства;

 – видача академічного твору за власний, який повністю або частково було створено на замовлення та надано іншим автором (авторами) на оплатній чи безоплатній основі; 

− створення або посередництво у створенні академічного твору на замовлення; 

– оплатне чи безоплатне створення академічного твору або його частини, його наданні, або посередництву у наданні третій особі, яка не є його автором, для подальшого використання під власним іменем;

− несамостійне виконання завдання; 

– списування, використання непередбачених допоміжних матеріалів та/або технічних засобів; − порушення вимог щодо оцінювання; 

– недотриманні умов об’єктивності, валідності та справедливості під час організації оцінювання; 

− протиправний вплив та отримання неправомірної вигоди в академічній діяльності; 

– форма впливу (прохання, вказівка, погроза, примушування, тиск, підкуп тощо) або спробі такого впливу з метою спонукання до порушення вимог академічної доброчесності та отримання несправедливої академічної переваги окремими особами. Відповідальність учасників освітнього процесу за порушення академічної доброчесності визначається статтею 42 Закону України «Про освіту».

За порушення академічної доброчесності НПП, педагогічні та наукові працівники Університету можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності: 

– відмова у присудженні ступеня освітньо-наукового рівня чи присвоєнні вченого звання; 

– позбавлення присудженого ступеня освітньо-наукового чи присвоєного вченого звання; 

– відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії; – позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади. 

За порушення академічної доброчесності здобувачі вищої освіти можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності: 

− повторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо); 

− повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми; 

− позбавлення академічної стипендії; 

− відрахування із Університету. 

Відповідальність за порушення академічної доброчесності регулюється Положенням про академічну доброчесність у Харківському національному університеті радіоелектроніки та Положенням про протидію академічному плагіату у Харківському національному університеті радіоелектроніки.